HISTORIEK

Home

De geschiedenis van het Oranje Kruis ontspringt bij een afdeling van het Vlaamse Kruis Leuven.  Meer bepaald bij de afdeling “Vlaamse Kruis Demerdal” te Diest.

Om de geschiedenis van het huidige Oranje Kruis te schetsen keren we terug tot in het jaar 1978.  In dit jaar is de Vlaamse Hulpdienst der Nederlanden tot leven gekomen in Diest.  Deze groep vrijwilligers had zich na een intern conflict afgescheiden van het Vlaamse Kruis Demerdal.

In 1982 starte men met een eigen secretariaat in de stationstraat in Diest.  De hulpdienst kende een forse groei en moest kort daarop in 1983 verhuizen naar een groter gebouw in de begijnenstraat.  De doelstellingen van de hulpdienst waren vooral informatie over gezinsrelatie, persoonlijke problemen en informatie inzake juridische en sociale problemen (de Belleman 24-11-’83).  Daarnaast was er ook de ambulancedienst die naast ziekenvervoer ook permanenties verzorgde op sportwedstrijden. Al snel wordt de naam “Vlaamse Hulpdienst der Nederlanden” veranderd in “Oranje Kruis hulpdienst Vlaanderen” met de maatschappelijke zetel in de Stationstraat in Aarschot onder de leiding van Dhr. Roggeman.  Naast de ambulancedienst was het Oranje Kruis ook een kunst en cultuurkring.  In 1987 wordt er een tweede afdeling in Tienen gesticht en een jaar later wordt er een ziekenwagen aangekocht.  De afdeling Tienen stond onder leiding van Dhr. Mathues Alfred.

Deze afdeling wordt enkele jaren nadien uiteindelijk overgeplaatst naar het Oranje Kruis afd. Linter met als vestiging de oude gemeenteschool in Heide Linter.  Ondertussen is de groep vrijwilligers fors uitgegroeid en heeft men in Linter 3 ziekenwagens en een 25 tal vrijwilligers ter beschikking.  De ambulancedienst deed op dat moment al liefst een 200 tal prestaties per jaar.  De ziekenwagens zijn van het type volkswagen.

De aantal prestaties van het Oranje Kruis groeide ieder jaar.   Ook de aard van de manifestaties waarop de hulpdienst aanwezig was,  was zeker niet van de minste.   Als voorbeeld halen we graag aan :

-          het Belgisch kampioenschap wielrennen in Halen in juli 1991

-          20 april 1992 Rally van Spa

-          6 en 7 juni 1992, Francorchamps Ferrari

-          19 juni 1992 Eurorace Spa

-          4 en 5 juli 1992 de 24 uren van Luik. 

-          31 juli tot 2 augustus 1992 de 24 uren van Francorchamps

-          28 tot 30 augustus 1992 Grand Prix Formule 1 Francorchamps

-          enz…

Tijdens het BK te Halen in juli 1991 komt het Oranje Kruis in de media door de prestatie van één van de eerste actieve leden die al van in het begin in Diest bij de hulpdienst was.  Hij redt het leven van een amateur fotograaf die na een aanrijding met een renner zwaar gewond raakt en waarvoor alle hoop werd opgegeven door de artsen.  Enkele jaren nadien is de afdeling Aarschot gestopt met zijn activiteiten en is de afdeling Linter de hoofdzetel geworden van V.Z.W. Oranje Kruis Hulpdienst Brabant.
Vanaf hier worden er nog verschillende mensenlevens gered door de actieve leden.

Het huidige Oranje Kruis is sindsdien geboren.  De naam luidt voortaan Oranje Kruis Hulpdienst Brabant.
Van 1992 tot eind 2023 stond de leiding onder Dhr. Ivo Beelen.

Op 01 januari 2024 heeft hij de fakkel doorgegeven aan een nieuwe bestuursploeg. Het secretariaat is sindsdien gevestigd in Tielt-Winge (zie Contact).

Het Oranje Kruis van nu is een hulpdienst met verschillende vrijwillige hulpverleners en heeft 2 goed uitgeruste ziekenwagens ter beschikking voor sportmanifestaties, evenementen en ziekenvervoer.  Jaarlijks worden een 200 tal prestaties in de sportwereld verleend, waaronder een groot aantal wielerwedstrijden (kampioenschappen, interclubs,…), loopwedstrijden, jumpings, voetbalwedstrijden, enz… en dit over verschillende vlaamse provincies en in Wallonië.

Vanaf 1 juli 2021 moeten ziekenwagendiensten vergund zijn om niet-dringend liggend ziekenvervoer te mogen uitvoeren. 
De regelgeving daarvoor werd bekend gemaakt op 27 maart 2019.

Het was niet simpel om hieraan te voldoen, maar het nieuwe bestuur ging ervoor. We deden de nodige investeringen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving, wat resulteerde in de goedkeuring van onze 2 ambulances op 02 mei 2022. Voor de wielerbond moesten deze dan ook voldoen aan de keuring van intermediaire ambulances, waarvoor we bij hun dan ook erkend zijn.

 

*